Tussen Beaune en Mâcon

Toeristische aantrekkingskracht

Duocomfort

Routebeschrijving

Routebeschrijving (PDF - 199 Ko)

Kaart(PDF - 598 Ko)

CIRCUIT UIT DE 90 BOCHTEN MET DE MOTOR Frankrijk 2011 –MICHELIN KAARTEN EN GIDSEN

De Mâconnais, de streek rondom Macon, heeft een enorme aantrekkingskracht op alle liefhebbers van goddelijke wijnen. Deze streek kent ook veel troeven op het gebied van architectuur en kunst, een gevarieerd landschap en - uiteraard - de gastronomie.

Chalon-sur-Saône > Cluny

De Mâconnaisis een beroemde wijnstreek in het zuiden van Bourgogne, in de Saône-et-Loire. Het toont de overgang tussen het noorden van Frankrijk en haar meer zuidelijke deel. Men wordt makkelijk gefascineerd door haar lappendeken van landschappen: kleine bergen (van de Mâconnais), bossen op de toppen, heide op de dorre hellingen, groene weilanden op de vochtige laagvlaktes, met wijngaarden bedekte heuvels, dorpen genesteld onder een bladerdek... Wij hebben ervoor gekozen u dit gebied te laten ontdekken via een parcours dat strikt genomen buiten de Mâconnais ligt: de côte chalonnaise. Zo ziet u van noord naar zuid de leistenen puntdaken langzamerhand verdwijnen en de eerste mediterrane invloeden verschijnen. In de Mâconnais vinden we plattere daken, bedekt met Provençaalse dakpannen.

Wanneer u Chalon-sur-Saône via het zuiden verlaat, rijdt u naar Varennes-le-Grand waar u de D 6 neemt in de richting van Buisson-Roncin en Messey-sur-Grosne. Dit is een rechte en makkelijke weg die door een bos leidt, voordat u de rustige landbouwvallei van La Grosne bereikt. Na Santilly kunt u uw route vervolgen in de richting van Cormatin of een kleine omweg maken via St-Gengoux-le-National. Het is aangenaam flaneren in deze mooie middeleeuwse stad en kunt u er enkele lekkernijen inslaan. De route richting Cormatin en verder noordwaarts richting Chapaize doorkruizen een aaneenschakeling van dorpen waar elke romaanse kerk het meer dan waard is een kijkje te nemen.

Onderweg is het raadzaam het kasteel van Cormatin met zijn veelkleurige weelderige decors te bezoeken. Neem daarna de D 14. U ziet al snel de klokkentoren van de romaanse kerk van Chapaize. Haar pure en eenvoudige architectuur vormt een schril contrast met het kasteel van Cormatin. Rijd door Chapaize tot bij de splitsing met de D 215 waar u rechtsaf gaat naar Collonge. De col des Chèvres vormt een eerste kennismaking met de bergen van de Mâconnais. Dan daalt de weg weer richting Tournus. Daar gaat u rechtsaf de avenue Vitrier in en neemt u de D 14 naar Brancion.

Enkele kilometers na het dorp, genesteld op een richel te midden van beboste bergen (dit dorp verdient ook een bezoek), mag u de splitsing richting Prayes, de col de la Pistole en de Mont-Saint-Romain (579 m. hoog) niet missen. De hele mooie route naar Cluny slingert te midden van wijngaarden door het heuvellandschap. Van de benedictijnenabdij van Cluny, ooit de grootste Christelijke kerk, resten slechts ruïnes, maar... bewonderenswaardige ruïnes. Vergeet niet de kelder van de abdij in te gaan. Bekijk de mooie gewelven en 300 lokale wijnen!

Cluny > La Rochepot

Verlaat Cluny via de D 980 in de richting van Mâcon om al snel op de D 22 te komen naar Ste-Cécile. Neem daar de richting Curtil-sous-Buffières en St-Bonnet-de-Joux. Halverwege is een stop op de heuvel van Suin aan te raden. Klim naar het uitzichtpunt (met uitleg) waar u een buitengewoon uitzicht hebt op de vallei van de Saône en de Charolais.

Na St-Bonnet rijdt u richting St-Martin-de-Salencey, Sailly en, wanneer u op de D 980 komt, gaat u linksaf naar Montceau-les-Mines. Een twintigtal kilometers verderop slaat u af naar Mont-St-Vincent, waar u opnieuw geniet van het uitzicht en de verscheidenheid van het landschap. Vervolg richting Croix-Brousseau en Genouilly. Ongeveer 2 km ten noorden van dit dorp gaat u linksaf richting St-Micaud. Dan verderop rechtsaf naar St-Martin d'Auxy. In het gehucht Les Maison-Rouges rijdt u naar Ste-Hélène en dan naar Villeneuve-en-Montagne, voordat u rechts afslaat naar Abergement, St-Jean-de-Vaux en St-Mard-de-Vaux. Vanaf hier vervolgt u uw route naar St-Bérain-sur-Dheune.

Tussen de rivier Dheune en het Canal du Centre volgt u de D 974 richting het noorden naar St-Léger-sur-Dheune. Via Aluze en de D 109 komt u in Remigny en Santenay, dan in Dezize-les-Maranges en op de berg Mont de Sène. Een nogal smalle weg leidt naar de Mont de Sène. De belvedère biedt een heel mooi uitzicht. In het noorden ziet u achter La Rochepot de heuvels met wijngaarden,. In het oosten liggen de vallei van de Saône, de Jura en de Alpen. In het zuiden wordt de streek van Cluny gedomineerd door de berg St-Vincent. In het westen liggen de bossen van de Morvan. In Nolay, een andere sfeervolle middeleeuwse stad met vakwerkhuizen, gaat u rechtsaf richting Cormot-le-Grand en Vauchignon.

Bij het verlaten van Vauchignon houdt u links aan richting La Tournée en de Cirque du Bout du Monde. Wat een schouwspel vormen de indrukwekkende kalkrotsen en een waterval van een veertigtal meter hoogte. Laat uw motor achter op de parkeerplaats en ga te voet naar de grot (linkerkant) of de waterval (rechterkant). Dan keert u terug naar Vauchignon, Bel-Air en La Rochepot.

La Rochepot > Chalon-sur-Saône

In La Rochepot, in de Côte-d'Or, begint de streek met de meest beroemde wijngaarden van de regio van Beaune. Voordat u dit stadje verlaat, is het de moeite waard om het kasteel te bezoeken dat op een schilderachtige plek verscholen ligt tussen de bomen, boven op de heuvel van La Roche-Nolay. De primitieve constructie van dit kasteel uit de 13e eeuw is heel anders van stijl dan het kasteel van Cormatin. Vooral de verrassende koperen pannen en fornuizen in de keuken zijn bijzonder. Neem dan de wijngaardenroute via Orches, St-Romain en Pommard, via de D 17. Na Orches vertraagt u en zet zelfs uw voeten op de grond: het zicht op St-Romain, Auxey, Meursault en de Vallei van de Saône is schitterend. De hele route naar Pommard is bezaaid met heel beroemde wijndomeinen en wijngaarden. Drink natuurlijk met mate en vergeet daarna niet uw motor mee te nemen... Noteer de beste adressen. U komt in Beaune, de prestigieuze wijnstad, maar ook een stad met prachtige architectuur. Het gemeentehuis, de kerk Notre-Dame, de Hospices, de vestingmuren – waarvan de bastions de meest bekende kelders van de streek herbergen – de tuinen en oude huizen... Kortom, Beaune is een van de mooiste steden van Bourgogne. De terugkeer naar Chalon-sur-Saône verloopt heel rustig via de D 19 langs Demigny.