De natuur van de zuidelijke Morvan

Vertrek Autun 223 km

Rijplezier

Toeristische aantrekkingskracht

Duocomfort

Routebeschrijving

Download alle informatie over de routes, de etappes en de afstanden.

Routebeschrijving(PDF - 256 Ko)

Kaart(PDF - 494 Ko)

CIRCUIT UIT DE 90 BOCHTEN MET DE MOTOR Frankrijk 2011 – MICHELIN KAARTEN EN GIDSEN

Met haar uitgestrekte bossen, steile rotswanden en snelstromende waterlopen is het zuiden van de Morvan, ofwel de hoge Morvan, vooral een bergachtige streek met strenge winters. De hoogste top is net iets hoger dan 900 m. Ver van de grote wegen is dit ongerepte gebied een ideale bestemming voor natuurliefhebbers.

Autun > Autun

Vertrekpunt van deze route is de vallei van de Arroux, waar de klokkentoren van de kathedraal van Autun domineert. Gesticht in de 1ste eeuw voor Christus, onder de naam Augustodunum, was deze plaats tijdens de gehele Gallo-Romeinse periode een belangrijke versterkte stad. Talrijke vestingen zijn overgebleven. In de middeleeuwen werd Autun een groot religieus centrum. Uit deze tijd dateert de bouw van de kapittelkerk Notre-Dame, de kathedraal St-Lazare, de zuidelijke vestingmuren en de vele herenhuizen. Autun biedt tal van mogelijkheden voor (culturele) activiteiten en wandelingen. Als u daar zin in heeft, is een bezoek aan de koepelgevangenis (niet meer in gebruik!) zeker aan te raden. Dit is een mooi voorbeeld van een panopticum: cirkelvormige architectuur met cellen.

Verlaat Autun via het zuiden. U komt op een hoogvlakte met mooie loofbossen. Neem de D 256 naar Mesvres, dan de D 228 naar Montcenis. Onderweg is een pauze in Uchon de moeite waard. In een nogal ruig decor van verspreid liggende granieten blokken vormt dit dorp een opmerkelijke plek. Vanaf de top van de berg signal d’Uchon bewondert u de hele streek.

In Montcenis gaat u linksaf richting Marmagne, via de N 80. Als uw interesse ook uitgaat naar industrieel erfgoed, twijfel dan niet en maak een omweg via Le Creusot. U gaat rechtsaf via de D 28 richting Vaumartin en volgt de slingerende weg die het bassin van Le Creusot domineert. U wordt beloond met een uitzicht op indrukwekkend industrieel landschap en mijnerfgoed van de regio. De weg Chemin de la Combe des mineurs (ten noorden van de stad), het treintje van Les Deux-Vallées of het kasteel van La Verrerie, het park en ecomuseum zijn slechts enkele voorbeelden van het industrieel erfgoed van de streek. Keer terug naar de N 80, vervolg in de richting Marmagne, rijd naar Autun tot het gehucht Les Beaumes. Ga dan linksaf het bospad op, daarna rechtsaf de D 287 op, volg dan de GR 137 en de D 287 om terug te keren naar Autun via de Chemin des écoliers – het scholierenpad - niet altijd in perfecte staat – te midden van de bossen.

Autun > Les Settons

U verlaat de stad via het noorden, en neemt de D 980 richting Avallon. Dit is een streek van heggenlandschap en bossen. Het reliëf wordt na Lucenay-l'Évêque hoger, maar de weg volgt de vallei van de Ternin. Saulieu is een aanbevolen halteplaats, dit keer voor lekkerbekken, omdat de stad haar bekendheid te danken heeft aan de kwaliteit van haar gastronomie. Twee evenementen zijn wellicht bepalend voor de keuze van de periode waarin u de stad wilt bezoeken: het feest van de Charolais, in augustus, en de Journées Gourmandes, rondom Hemelvaart.

Verlaat Saulieu in zuidelijke richting via Alligny-en-Morvan. Na Moux-en-Morvan gaat u linksaf over de D 193 die naar Les Settons leidt. U rijdt langs het mooie Lac des Settons voordat u het dorp binnenkomt. Geniet van het schitterende decor. Er is een bewegwijzerde wandelroute waarbij u in ongeveer 4 uur het meer rond kunt wandelen. Natuurliefhebbers vertoeven graag in deze omgeving van dennen en lariksen, voor een kennismaking met vogels en de vegetatie van het vochtige leefmilieu. In het hoogseizoen trekt deze plek ontzettend veel bezoekers.

Les Settons > Château-Chinon

Wanneer u Les Settons verlaat, zet u koers naar Château-Chinon. Rijd via de D 520 – pas op voor het grind – naar de D 37. Na het gehucht Planchot leidt een bochtige weg naar Château-Chinon, hoofdstad van de Morvan. Een hoogtepunt. De stad ligt op een heuvel boven de prachtige glooiende streek die u zojuist verlaten hebt. Het circuit van de Calvarieberg zorgt ervoor dat u haar – te voet – kunt bewonderen. Bezienswaardigheden van Château-Chinon in chronologische volgorde: Gallisch oppidum, Romeins kamp, klooster en feodaal kasteel. Eeuwen later kreeg het stadje een beroemde burgemeester, de toekomstige president van de Republiek. Het Musée du Septennat, gehuisvest in een voormalig clarissenklooster uit de 18e eeuw, toont de protocollaire geschenken van François Mitterrand. Hebt u geen zin om dit museum te bezoeken? Volg dan de wandeling naar het kasteel op de flank van de heuvel of ga flaneren in de middeleeuwse straatjes van de oude stad.

Château-Chinon > Autun

Terug naar Autun via de D 978 en de D 27. 3 km verder neemt u linksaf de D 157 richting St-Léger-de-Fougeret. Hier kunt u wisselen van zadel om een tocht te maken op de rug van een ezel... Dat is nogal hectisch, want de schokbrekers van de ezels zijn niet zo geavanceerd als die van een motor. Maar ze glijden tenminste niet uit op het grind dat in de streek veel voorkomt! Vervolg uw weg over de D 157 naar Onlay om uit te komen op de D 18, waar u linksaf gaat in de richting van St-Léger-sous-Beuvray. Enkele kilometers voor de stad beklimt u linksaf het stijgende straatje dat leidt naar de Mont Beuvray (821 m hoogte). Deze heuvel lijkt los te staan van de hoge Morvan. Hij werd in de 2e eeuw voor Christus door de machtige Gallische stam van de Eduens gekozen om hier hun hoofdstad Bibracte te stichten. Er zijn nog verschillende soorten vestingen te bewonderen op de uitgestrekte archeologische vindplaats. Ook is er een museum over de Keltische beschaving. Vanaf de plein van het oppidum van Bibracte bewondert u het mooie uitzicht op Autun, Uchon en Mont-St-Vincent. Na het bezoek aan deze voormalige Gallische stad keert u terug naar de D 18 om in St-Léger-sous-Beuvray uit te komen . Daarna rijdt u richting St-Honoré-les-Bains via de D 179 langs het bos van Glenne. Neem dan de RF richting Le Grand Mizieux. U komt uit op de D 978 naar Autun.